חוקר פרטי

התחום של חקירות פרטיות נמצא בעלייה מתמדת, הן בישראל והן בעולם. יש לכך סיבות רבות כפי שנראה מיד במאמר. אנחנו נוכל לראות שלא מדובר בהתהפכות של מגמה ביחס לעבר, אלא בתהליך טבעי, שמזכיר תהליכים שמתרחשים בתחומים אחרים בחיינו, ובמקרה הזה הוא פשוט רחב יותר.

לפני שנסביר מדוע ההיקף של חקירות פרטיות נמצא בעלייה מתמדת, נסביר בקצרה מה עושה משרד חקירות קלאסי, במה הוא פועל, ומתוך זה יהיה קל יותר להבין את העלייה. משרד חקירות קלאסי מתעסק בנושאים שונים, אותם מבקשים גורמים פרטיים או עסקיים לפתור. החל מנושאי אישות כמו גירושים, בגידות, גילוי אבהות, המשך באיתור אנשים, כתובות, חובות, ירושות ועד חקירות של מידע עסקי, תביעות נזיקין ועוד. מדובר בהיקף נרחב מאוד של תחומים שקשורים לחיינו.

החקירות נעשות באמצעות משרד חקירות או חוקר בודד, הם פועלים על פי הזמנת העבודה, ובהתאם לצרכים של הלקוח. בדרך כלל העבודה מתבצעת לאורך תקופה שנקבעה מראש, על פי תשלום גלובלי או תשלום פר שעה. הכל על פי חוזה ברור עם הלקוח.

סיבות לגידול בהיקפן של חקירות פרטיות

  • נושאים אזרחיים שרשויות המדינה לא מתעסקות בהם – ישנם נושאים שהרשויות לא מתערבות בהם, למשל בגידות של בני זוג, חקירות לצורך תהליך גירושין, איתור כתובות, ולשם כך יש צורך לגייס חוקרים פרטיים שיתעסקו בעניין.
  • הרשויות לא יכולות לטפל בכל דבר – כאן אנחנו מדברים על תהליך שמתרחש כמעט בכל תחום בחיינו, רשויות המדינה מוגבלות מבחינת משאבים וזמן, ולכן אינן יכולות בכל דבר. אז החקירה עוברת לידיים פרטיות. דוגמא קלאסית לכך היא נעדרים. אחרי תקופה מה, המשטרה לא חוקרת עוד (אלא אם מגיע אליה מידע מיוחד בנושא). במקרה כזה, המשפחה שוכרת חוקר פרטי ומשקיעה מכספה, בשביל לחקור את העניין. זה פחות נפוץ בישראל אך בארה”ב זה מאוד נפוץ כי שם כמות הנעדרים גדולה יותר.
  • לחוקרים פרטיים יש כלים הרבה יותר טובים לחקירה – באופן אבסורדי, הרבה פעמים, משרדי חקירות אומנם מוגבלים מבחינת משאבי מידע (הדוגמא הקלאסית היא בישראל, כאן החוקרים מנועים מלהשתמש במאגרי מידע) אך יש להם הרבה יותר יכולות טכנולוגיות להגיע לפתרון. לכן אנחנו נעדיף לפנות אליהם מאשר לזרועות הביטחון השונות.
  • מודעות – כמו בנושאים רבים אחרים, גם כאן הכל שאלה של מודעות. בעבר אזרחים העדיפו לפנות לרשויות המדינה, הם יותר האמינו בהן, יותר קיבלו אותן. כיום, בישראל ובמקומות אחרים, יש הכרה שדווקא גורמים פרטיים יכולים לעזור יותר. ולכן יש יותר פניות לחוקרים פרטיים.
  • התייחסות לעבירות השונות – בעבר, העבירות שציינו היו פחות מודגשות ומורגשות. ניקח למשל את עניין של בגידה של בני זוג או מקרים של הונאות בעסק. מדובר בנושאים יחסית חדשים, לכן גם הצורך בחוקרים פרטיים עלה וחל גידול בהעסקתם.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *