תושב חוזר

ישראלים רבים שעזבו את הארץ לטובת עבודה בהיי-טק ובשוק ההון, מבקשים כיום לחזור לארץ בעקבות השינויים בשוק העבודה בתחומים אלו. חוק חדש בפקודת מס הכנסה אשר עשה רפורמה משמעותית עבור תושב חוזר ועולה חדש, הגיע בזמן המתאים עבור ההמונים שביקשו לחזור או לעלות ארצה, והרפורמה היטיבה עימם. תושב חוזר ותיק הוא מושג חדש הנוצר בעקבות הרפורמה במס והחזרה לארץ הופכת להרבה יותר אטרקטיבית מבעבר. כדי ליהנות מההטבות המגיעות עבור תושב חוזר או עולה חדש, יש להכיר היטב את תקנות חוקי המס ולתכנן נכון את מהלכי המיסוי.


תושב חוזר פטור ממיסים

תוקף ההקלות במס עבור תושב חוזר הוא למשך 5 שנים מיום השיבה לארץ, למי שנחשב בתור תושב חוזר ותיק ישנן הקלות מיוחדות שמאריכות את התקופה עד לעשר שנים. הפטור ממיסים חל, בין היתר, גם על קצבאות מחו”ל, דיבדנדים, הכנסות מריבית על פיקדונות, תמלוגים ודמי שכירות, כאשר מקורות הכנסה אלו נובעים מנכסים שהיו ברשותו של תושב חוזר בעת שהייתו הממושכת בחו”ל לפני חזרתו לארץ. כמו כן יש פטור במס עבור תושב חוזר על רווחים מעסקים שנשארו מאחור וממשיכים להרוויח בחו”ל, וזאת לתקופה של ארבע שנים מיום החזרה, וכן ישנה אפשרות של הארכת התקופה עד לעשר שנים. במשך 5 שנים לא יחויבו במס הכנסות משכר דירה המושכרת בחו”ל. לאחר תום התקופה משתנה הסטטוס של תושב חוזר בחזרה לאזרח ישראלי ותיק.

כיצד להגדיר תושב חוזר
לפני שמגדירים מיהו תושב חוזר, יש להבין כי יש הגדרות שונות של תושב חוזר עבור המוסדות השונים בארץ. במשרד הקליטה למשל, ההגדרה של תושב חוזר היא שונה מהגדרתו ברשויות המס והמכס. השוני מבלבל ולא תמיד אפשר לקבל תשובה חד משמעית רק על ידי פניה לרשויות, שכן בכל אחת מהן קיימת הגדרה אחרת שאינה קשורה לרשות השנייה. כדי להוכיח את עניין התושבות בודקים היכן מתרכזים חייו של אדם, וזה כולל את הקשרים החברתיים, הכלכליים והמשפחתיים של תושב, בשביל זה נבדק מקום מגוריו הקבוע, היכן מתגוררת משפחתו, מקום עיסוקו ופרנסתו והיכן הוא פועל בארגונים השונים. תושב חוזר יוגדר רק מי שהיה תושב הארץ אך הפסיק את תושבות הקבע למשך תקופה של שלוש או יותר שנים. כדי להיחשב תושב הארץ, יש להימצא בה למשך 183 ימים לפחות בשנה אחת או 425 ימים מצטברים במהלך שלוש שנים.

תושב חוזר ותיק
מי שמוגדר תושב חוזר ותיק על פי הרפורמה החדשה, זכאי להטבות מס גבוהות יותר במס הכנסה מאשר תושב חוזר רגיל. ההגדרה של תושב חוזר ותיק היא מגורים של 10 שנים לפחות בחו”ל. דוגמא להטבות להן זוכה תושב חוזר ותיק היא פטור ממס על הכנסות עסק הממשיך לפעול בחו”ל למשך עשר שנים, וזאת בנוסף לפטור על הכנסות פאסיביות כמצוין למעלה.

למידע נוסף בנושא, לחצו כאן >> http://www.dt-law.co.il/returning-citizen

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *